بزرگداشت حافظ شیرازی

روز حافظ در تقویم ایرانی، 20 مهرماه را به خود اختصاص داده است. بزرگداشت حافظ، هرساله بهانه خوبی برای گردهمایی دوستداران ادبیات فارسی، شعر، فلسفه، منطق و عرفان است. اغلب این گردهمایی‌ها در شیراز و به ویژه در حافظیه یعنی آرامگاه حافظ در شیراز برگزار می‌شود.

زندگی نامه حافظ

خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی متخلص به حافظ در سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. او در زمان کودکی علوم و فنون را نزد استادان آن دوره فراگرفت و حافظ قرآن است. حافظ که ملقب به لسان‌الغیب، لسان العرفا و ناظم الاولیاء شاعر قرن هشتم ایران است. حافظ گرایش بسیاری به شیوه سخن پردازی خواجوی کرمانی دارد. این شاعر بزرگ در دوران پادشاهی شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه یافت و در شغل دیوانی مشغول به کار شد و امرار معاش خود را از این طریق تأمین می‌کرد.

خانواده حافظ

پدر حافظ، بهاالدین محمد در ایام کودکی شمس‌الدین از دنیا رفت. مادرش اهل کازرون است و پس از فوت پدر زندگی سختی را سپری کردند. خانه پدری حافظ در محله شیادان شیراز قرار داشت. او در یکی از اشعارش از عادل یا خلیل عادل با عنوان یکی از برادرانش نام می‌برد که در ۵۹ سالگی از دنیا رفته است.

همسر و فرزند حافظ

حافظ در دوران جوانی در حالی که در نانوایی اشتغال داشت برای اولین بار با شاخه نبات آشنا شد. شاخه نبات دختر ۱۴ ساله و زیبایی بود که در سال ۷۴۴ – ۷۴۵ با حافظ هجری قمری ازدواج کرد. گفته شده حافظ برای رسیدن به وصال یار به مدت ۴۰ شبانه روز در آرامگاه بابا کوی شب زنده داری کرد. در مورد نام همسر حافظ نقل‌های بسیاری وجود دارد. عده‌ای معتقدند ممکن است حافظ شیرین زبانی معشوقش را به شاخه نبات تشبیه کرده باشد و عده‌ای دیگر بر این باور هستند که نام او نسرین بوده است. حاصل ازدواج آنها فرزندی پسر بود که در دوران جوانی از دنیا رفت. حافظ به دلیل علاقه زیادی که به همسرش داشت پس از مرگ او هرگز ازدواج نکرد.

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چندین قصیده می‌باشد که در طول ۵۰ سال سروده است. غزلیات حافظ زبانزد عام و خاص است و او را چیره دست‌ترین غزل سرای زبان فارسی می‌دانند. از مهم‌ترین خصوصیت‌های اشعار حافظ قدرت تأویل پذیری اوست به طوری که هرکس با توجه به شرایط روحی و حال و هوایی که دارد برداشت خاصی از شعر دارد. انگار که حافظ آن شعر را برای همان لحظه سروده است.

مذهب حافظ

هرچند اهالی فارس در آن زمان سنی مذهب بوده‌اند اما در خصوص مذهب حافظ اختلاف نظر وجود دارد. برخی می‌گویند او سنی مذهب است و عده‌ای دیگر معتقدند حافظ شیعه می‌باشد.

فال حافظ

فال حافظ یکی از پرطرفدارترین فال‌ها در میان ایرانیان است. ایرانیان در روزهای ملی خود مانند لحظه تحویل سال و شب یلدا حافظ خوانی می‌کنند و فال می‌گیرند.

درگذشت حافظ

حافظ شیرازی در سال ۷۹۲ هجری قمری درگذشت. البته بر سر سال فوت او اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و برخی معتقدند او در سال ۷۹۱ از دنیا رفته است.

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ در شیراز قرار دارد. حافظیه به فرمان رضاشاه با طرحی زیبا از آندره گدار بازسازی شد. این مکان در جنوب دروازه قرآن در حاشیه شمالی شیراز قرار دارد.

روز نکوداشت حافظ

بیستمین روز از ماه مهر در تقویم ملی ایران روز حافظ نامیده شده است. در روز بزرگداشت حافظ از نقاط مختلف جهان مهمانان خارجی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و از روزهای قبل برنامه‌های متنوعی برای این روز تدارک دیده می‌شود.

_-_-_---♥️ ♥️ ♥️---_-_-_ 

خیز تا برکلک آن نقاش جــــــــان افشان کنیم 

کاینهمه نقش عجب در گردش پرگارداشت 

گر مرید راه عشقـــــــــی فکر بد نامی مکن 

شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت 

وقت آن صوفی قلندر خوش که در اطوار سیر 

ذکر تسبیح ملک در حلقه زنار داشـــــــت 

روز خواجه شمس الدین محمد شیرازی مبارک 

_-_-_---♥️ ♥️ ♥️---_-_-_