جلوگیری از آسیب‌های وابستگی به فضای مجازی در کرونا

آموزش مجازی مدارس در کرونا مشکلات بسیاری برای دانش‌آموزان و اولیا ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات استفاده‌ی زیاد کودکان و نوجوانان از فضاهای مجازی به بهانه‌ی آموزش است. قطعا شما هم می‌دانید فضای مجازی در کنار مزایا چه خطرهایی برای کودکان و نوجوانان دارد. خستگی شدید ذهن، بلوغ زودرس، کاهش مهارت‌های حرکتی، به خطر افتادن سلامت بدن و ... می‌توانند از آسیب‌های استفاده‌ی بیش‌ازحد از فضای مجازی باشند. ..

آموزش مجازی مدارس در کرونا مشکلات بسیاری برای دانش‌آموزان و اولیا ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات استفاده‌ی زیاد کودکان و نوجوانان از فضاهای مجازی به بهانه‌ی آموزش است. قطعا شما هم می‌دانید فضای مجازی در کنار مزایا چه خطرهایی برای کودکان و نوجوانان دارد. خستگی شدید ذهن، بلوغ زودرس، کاهش مهارت‌های حرکتی، به خطر افتادن سلامت بدن و ... می‌توانند از آسیب‌های استفاده‌ی بیش‌ازحد از فضای مجازی باشند. پس باید استفاده از این فضای مجازی و اینترنت توسط والدین بررسی و کنترل شود. در واقع آموزش مجازی مدارس در کرونا به همکاری همه‌جانبه‌ی دبیران و اولیا نیازمند است. چگونگی کنترل دسترسی فرزندانمان به این فضاها دغدغه‌ی خانواده‌ها است.

مدرسه آینده سازان , بهترین مدرسه ساری

زنگ خطرهایی برای کاهش دسترسی اینترنت کودکان

پدر و مادر باید رفتار فرزندشان را تحت نظر بگیرند. مراجعه به فضای مجازی و استفاده‌ی معقول از رایانه و تلفن همراه باعث تقویت هوش می‌شود اما اگر این رفتار بدون آگاهی و بیش‌ازحد باشد با عوارض بسیاری همراه است. با کنترل و بررسی رفتار فرزندان می‌توان از مشکلات وابستگی به فضای مجازی پیشگیری کرد. اگر با موارد زیر مواجه شدید، دسترسی کودک و نوجوانتان را کاهش دهید: 1- کم شدن فعالیت فیزیکی فرزند: بچه‌ها در مرحله‌ی رشد باید به اندازه‌ی کافی تحرک و فعالیت فیزیکی داشته باشند. این فعالیت فیزیکی به رشد و سلامت آن‌ها کمک می‌کند. متأسفانه فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای با جذابیت‌های بالا مانع از فعالیت‌های کودکان و نوجوانان می‌شوند. اگر فرزندتان تمایلی به بازی‌های حرکتی و فعالیت‌های بدنی ندارد او را به تحرک تشویق کنید 2- تغییر در ساعت خواب فرزند: آموزش مجازی مدارس در کرونا، در ساعت‌های درسی برگزار می‌شوند. استفاده‌ی زیاد از فضای مجازی، موجب اختلال در خواب می‌شود. بچه‌ها زمان بیشتری را به آن اختصاص می‌دهند و در نتیجه دیرتر می‌خوابند. این دیر خوابیدن باعث می‌شود در زمان حضور کلاس خواب‌آلود باشند و از ساعت درسی استفاده‌ی لازم را نبرند. بد خواب شدن، کابوس دیدن، پرش از خواب و ... نیز از علائم هشداردهنده محسوب می‌شوند. 3- عدم تمایل به ارتباطات چهره به چهره: از مخرب‌ترین و رایج‌ترین تأثیرات فضای مجازی کم کردن ارتباطات چشمی بچه‌ها است. این موضوع باعث می‌شود کمتر به ارتباط‌های حضوری علاقه داشته باشند. این در صورتی است که ارتباطات چشمی برای تقویت آداب اجتماعی ضروری است. ارتباطات تصویری در فضای مجازی جایگزین مناسبی برای این ارتباطات نیستند. اگر فرزندتان از همراهی شما برای ارتباط سر باز زد و تمایلی به آن نداشت، باید استفاده‌ی او از فضای مجازی را کاهش دهید. 4- افزایش فعالیت‌های آنلاین منفعلانه: در صورتی‌که متوجه شدید، فرزندتان فقط در فضای مجازی حضور دارد و هیچ فعالیتی در آن نمی‌کند، زنگ هشدار را بشنوید. حضور در این فضاها باید با فعالیتی همراه باشد که منجر به یادگیری و افزایش خلاقیت می‌شود. اما گاهی نه تنها بچه‌ها بلکه بزرگترها نیز فقط در صفحات اجتماعی بدون هیچ هدف و دلیلی حضور دارند.

محدودیت فضای مجازی با مدیریت اولیا

بعد از حس کردن وابستگی فرزندان باید نسبت به کم کردن استفاده از فضای مجازی اقدام کرد. چگونه؟ آموزش مجازی مدارس در کرونا باعث شده لزوم نظارت اولیا بر فعالیت دانش‌آموزان بیشتر حس شود. 1- در خانه محل‌های ممنوعه مشخص کنید: آموزش مجازی مدارس در کرونا باعث شده کودکان زمان بسیاری را در خانه به استفاده از اینترنت سپری کنند. شما می‌توانید محل‌هایی از خانه را مشخص کنید که استفاده از فضای مجازی در آن‌ها ممنوع است. این محدودیت نه تنها برای بچه‌ها که برای والدین نیز باید وجود داشته باشد. مثلا محدوده‌ی میز غذا یکی از مکان‌هایی است که باید استفاده از فضای مجازی در آن محدود شود. فرزندتان را از این مزایای این ممنوعیت آگاه کنید. مثلا به آن‌ها بگویید با این ممنوعیت زمان بیشتری برای حرف زدن با هم خواهید داشت. 2- فعالیت‌های جایگزین ایجاد کنید: برای دور کردن فکر فرزندتان از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای، فعالیت‌های جایگزینی انتخاب کنید. با او بازی کنید، کتاب بخوانید، حرف بزنید و ... . نبودن سرگرمی یا تنها بودن عاملی برای رجوع و استفاده بیش از اندازه از فضاهای مجازی است. پس شما هم در این راه کنار او باشید. 3- قوانین تعیین کنید: شما به عنوان پدر و مادر باید قوانینی برای استفاده از موبایل، تبلت و رایانه را تعیین کرده و ساعت استفاده از اینترنت را محدود کنید. مثلا استفاده از فضای مجازی در منزل به غیر از ساعات حضور در کلاس را 2 ساعت تعیین کنید. 4- الگوی خوبی باشید: والدین اولین الگوی رفتاری بچه‌ها محسوب می‌شوند. کودک و نوجوان رفتار پدر و مادر خود را تحت نظر می گیرد و سعی در تقلید آن می‌کند. پس خودتان هم استفاده از فضای مجازی را محدود کنید. به فرزندتان بیاموزید زندگی بدون اینترنت نیز ادامه خواهد داشت.

مدرسه آینده سازان , بهترین مدرسه ساری

چه نکاتی را در آموزش مجازی رعایت کنیم؟

از آنجایی که آموزش مجازی در خانه‌ها پیگیری می‌شود، باید به برخی نکات توجه شود. این نکات نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای والدینی که در خانه مشغول به دورکاری هستند نیز توصیه می‌شود. با رعایت این نکات می‌توان کیفیت آموزش را بالا برد: 1- میز کار و مطالعه را در معرض خورشید قرار دهید. 2- از رایانه و لپ‌تاپ برای آموزش استفاده کنید. 3- حتما 1 ساعت قبل از شروع کلاس درسی بیدار شوید. 4- صبحانه را قبل از کلاس‌های صبح فراموش نکنید. 5- در ساعات زنگ تفریح از وسایل دیجیتال استفاده نکنید 6- نمایش‌گر را در زاویه‌دید مناسب تا دچار گردن‌درد نشوید. آموزش مدارس در کرونا باعث وابستگی دانش‌آموزان به فضای مجازی شده است. از آنجایی که برخی مدارس از سیستم آموزشی برخط استفاده نمی‌کنند و آموزش‌ها را در فضای مجازی دنبال می‌کنند، کودکان و نوجوانان استفاده از فضاهای مجازی را بهانه‌ای برای تحصیل و حضور در کلاس جلوه می‌دهند. با کمک خانواده‌ها می‌توان از این وابستگی و خطرات احتمالی آن جلوگیری کرد.